هفت سین نوروزی کلاسی

نوروز به کلاس فارسی آمد !

تهیه‌‌ی سفره هفت‌سین در کلاس ادبیات

تدریس خلاقانه

تدریس خلاق به عنوان یک رویکرد نوآورانه در آموزش و پرورش، با توجه به تمرکز بر توانمندسازی خلاقیت، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند و بهبود قابل توجهی در فرآیند یادگیری آن‌ها به ارمغان بیاورد.

تدریس خلاق یک رویکرد نوآورانه در آموزش و پرورش است که به عنوان یک فرآیند آموزشی تازه‌ترین تکنیک‌ها، راهبردها و روش‌های آموزشی را به کار می‌گیرد تا به طور جدی به توسعه و تقویت مهارت‌ها و قابلیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان بپردازد. این روش‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا در فرایند یادگیری خود، خلاقیت و نوآوری را تجربه کنند و در آموزش و پرورش مشارکت فعال داشته باشند.

تعلیم و تربیت خلاق، نیازمند همکاری و تعامل بین دانش‌آموزان است. معلمان می‌توانند با سازماندهی فعالیت‌های گروهی، تیمی و همکاری بین دانش‌آموزان، فرصت‌هایی را برای تبادل ایده‌ها، حل مسائل مشترک و ارتقای توانمندی‌های همکاری فراهم کنند. این روش، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از تجربیات و ایده‌های یکدیگر بهره‌برداری کنند و به صورت گسترده‌تری در فرایند یادگیری شرکت کنند.

در نهایت، استفاده از این روش‌ها و راهبردهای مختلف در تدریس خلاق به معلمان امکان می‌دهد تا محیط‌های آموزشی جذاب و الهام‌بخشی را برای دانش‌آموزان فراهم کنند. از این سو دبستان مصباح، به منظور گسترش روحیه‌ی مشارکت و همکاری دانش‌آموزان، بر آموزش های مبتنی بر نوآوری و خلاقیت تاکید دارد.


نوروز در راه است

نوروز و آداب ورسوم وآیین های نوروزی می تواند فرصتی باشد برای آموزش آیین های ملی و احترام به طبیعت، صلح، انسان دوستی، آموزش ارزش های انسانی مانند احترام به بزرگ تر ها و پیشکسوت ها به ویژه در این عصر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که از بسیاری از ارزش های انسانی‌مان فاصله گرفته ایم. مهم ترین پیام نوروز که می توانیم به دانش‌آموزان انتقال بدهیم، صلح و آرامش با استفاده از عناصری است که برای هفت سین و نوروز استفاده می کنیم.

براي نهادينه كردن آموزه هاي ديني – سنتي در ذهن و دل فرزندان در خانه و اجتماع بايد از روش هاي مختلفي بهره بگيريم كه يكي از اين راه‌ها برگزاري برنامه هاي فرهنگي – آموزشي همچون جشنواره هفت سين در مدارس است. اين جشنواره به منظور آموزش مهارت‌هاي زندگي و انتقال ميراث فرهنگي جامعه كه يكي از كاركردهاي آموزش و پرورش در مدارس ابتدايي است برگزار می‌گردد.

در همین راستا، دانش‌آموزان پایه پنجم در کلاس شیرین درس فارسی با کمک یکدیگر کوشیدند بهترين و زيباترين سفره را كه همراه با ذوق و خلاقيت آفريني ويژه اي مي‌باشد بگسترانند و در خانه دوم‌شان با فرهنگ و آيين كهن ايراني در نوروز آشنايي بيشتري پيدا كنند. با اجراي اين طرح، دانش‌آموزان در فضاي ايجاد شده به نكوداشت آيين كهن نياكان خود مي‌پردازند و مهارت‌هاي زندگي را در كنار همديگر و در فضايي مملو از شادي مي‌آموزند.

ايجاد فضايي با نشاط در مدرسه در هفته پاياني سال، مشاركت جمعي دانش‌آموزان در برگزاري آيين‌هاي جشن نوروز، آشنايي دانش‌آموزان با مراسم و آداب رسوم ملي ـ محلي، ايجاد بستر مناسب رقابت سالم، پرورش حس مسئوليت و خودباوري در دانش‌آموزان، اقدام در راستاي حفظ هنجارهاي با ارزش و اصيل كشور را می‌توان از اهداف مهم برگزاري این طرح برشمرد. علاوه بر این در راستای تحقق اهداف درس فارسی، پس از چیدمان سفره های هفت سین، دانش‌آموزان به تکمیل یک کاربرگ با مضمون هفت سین و با هدف تقویت مهارت‌ نوشتن، شناخت ساختار جمله و جمله سازی پرداختند.