محتوای فوق برنامه

محتوای فوق برنامه آموزشی
abacus

چرتکه

هدف: آموزش مهارتهای ذهنی، افزایش قدرت پاسخگویی، افزایش مهارت حل مسئله

در دبستان آموزش چرتکه به عنوان یکی از ابزارهای قدیمی محاسبه، در دستور کار قرار دارد. یادگیری چرتکه باعث افزایش فعالیت ذهنی دانش آموزان میشود و به آنها کمک میکند مهارتهایی مانند خلاقیت و تمرکز را تقویت کنند. دانش آموزان با یادگیری چرتکه با مفهوم حل مسئله آشنا میشوند و به آنها در تقویت حافظه کمک چشمگیری میشود. کار با چرتکه باعث هماهنگی بین چشم، گوش و انگشتان میشود و مهارت قدرت پاسخگویی را در کودک افزایش میدهد.

API Icon

لگوی آموزشی

هدف: آموزش اشکال هندسی، افزایش مهارت حل مسئله، افزایش خلاقیت

تصور و تخیل کودک در بازی لگو تحریک میشود و با استفاده از این ابزار قدرت بیان و داستانسازی او پرورش پیدا میکند. کودک با لگوها حجم هایی را میسازد، آن را مشاهده میکند و هر زمانی که دوست داشت آن را بدون ترس خراب میکند. وقتی کودک خلاقیتش را به کار میگیرد و با اتصال قطعات موفق میشود چیزی بسازد، احساس غرور و پیروزی میکند.

رایانه

هدف: آموزش هدفمند تکنولوژی

آموزش رایانه به کودکان یک ضرورت است و در آینده ی کاری آنها تاثیر به سزایی دارد. دانش آموزان در كلاس رایانه به كار با نرم افزارهای كاربردی مانند photoshop ،powerpoint ،word و... می پردازند و بعد از گذراندن دوره های مقدماتی به سراغ برنامه نویسی میروند. درواقع كلاس رایانه پیش نیاز آموزش رباتیك در پایه های بالاتر است.

فلسفه برای کودکان (فبک)

هدف: آموزش تفکر ، پرورش قدرت استدلال و داوری

فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) برنامه ای برای آموزش تفکر فلسفی به کودکان است. تفکری که به پرورش قدرت استدلال و داوری در کودکان و نوجوانان کمک میکند. تفکر نقادانه، تفکر خلاقانه و تفکر مراقبتی سه سرفصل مهم مهارتی در برنامه ی آموزشی این کلاس هاست. کلاسهای فبک به صورت کارگاهی برگزار میشود و دانش آموزان مفاهیم مهم را با بازی و قصه گویی یاد میگیرند. آنها در این کلاس ها می آموزند از قدرت ذهنشان استفاده کنند، بدون ترس نظرشان را بگویند و درباره ی یک موضوع با هم به توافق برسند؛ همچنین کودکان یاد میگیرند از مشورت با دیگران فرار نکنند، انتقادپذیر باشند و هیچ حرفی را بدون فکر قبول یا رد نکنند.

رباتیک

هدف: آموزش علوم پایه، آموزش ایده پردازی آموزش خلاقیت، آموزش کار گروهی

رباتیک یکی از مهمترین شاخه های علم در دنیای امروز است كه در مقطع دبستان با هدف آموزش تفکر و خلاقیت کودکان برگزار میشود. کلاسهای رباتیک بستری برای رشد استعدادهای نهفته ی کودکان فراهم میکند و آنها در کنار آموزش رباتیک، علوم پایه مانند الکترونیک، مکانیک، فیزیک و ریاضی را هم به صورت گام به گام آموزش می بینند.

خوشنویسی

هدف: افزایش اعتماد به نفس، افزایش احساس تشخص به کودک

خوش خط بودن یکی از خصوصیات مهم فردی است و از نظر شخصیتی تاثیر بسیار مثبتی روی شخص و اطرافیانش خواهد داشت. علاوه بر این خوش خط بودن یکی از دلایل اعتماد به نفس بالا در افراد است؛ از طرفی نامرتب نوشتن باعث کاهش اعتماد به نفس و عدم حس رضایت شخصی در افراد خواهد شد. خوشنویسی یکی از مهارتهای فردی است که باید مانند دیگر مهارت ها برای یادگیری اش وقت و انرژی صرف کرد. دانش آموزان در کلاسهای خوشنویسی دبستان مصباح می آموزند به خوشنویسی به چشم یادگیری یک توانایی فردی و ارزشمند نگاه کنند. آموزش خوشنویسی در مدرسه ی مصباح از پایه ی دوم شروع میشود و تا پایه ی ششم ادامه دارد.

قصه گویی

هدف: آشنایی با زبان، افزایش دایره ی لغات، آموزش گوش دادن، پرورش خلاقیت

کودکان در هر کجای دنیا دوست دارند به داستان ها گوش دهند و سعی میکنند مانند شخصیت های مورد علاقه شان رفتار کنند. قصه گویی باعث میشود کودک با زبان آشنا شود و در یک روند منظم، کلمه ها و جمله های بیشتری یاد بگیرد. گوش دادن به داستان به کودک کمک میکند به جای تماشای یک تصویر از قبل طراحی شده روی صفحه ی تلویزیون، خودش درباره ی شخصیت های داستان، مکان های مختلف و طرح داستان خیال پردازی کند. این کار باعث تقویت خلاقیت و تخیل کودک میشود و در نهایت او را نسبت به پذیرفتن ایده های مختلف آزاداندیش میکند. قصه گویی ابزار قدرتمندی برای آموزش مفاهیم مختلف در این دوره ی سنی است.

اوریگامی

هدف: بالا بردن ضریب هوشی، آموزش مفاهیم پایه، آموزش مهارت حل مسئله افزایش خلاقیت

اوریگامی برای کودکان پیش دبستان با هدف یادگیری مفاهیم پایه مانند اشکال هندسی و تقویت مهارت کار با انگشتان دست ها آموزش داده میشود؛ همچنین مفهوم تقارن و چگونگی تبدیل اشکال دوبعدی به سه بعدی به کودک آموزش داده میشود. این مفاهیم ساده پایه ی بسیاری از آموزش ها در مقاطع بعدی تحصیلی مانند ریاضی خواهد بود. اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است و به نوعی به فعالیت هر دو نیمکره ی مغز مربوط میشود. برای ساخت اوریگامی به هر دو دست نیاز است؛ پس تمرین اوریگامی ورزشی مفید برای مغز به حساب می آید و به کودک کمک میکند با توانمند کردن هر دو نیم کره ی مغز مسائل پیچیده را راحت تر حل کند.

توسعه ی سواد خواندن (PERLZ)

هدف: توجه به جایگاه زبان مادری توانایی درک مطلب در سطوح مختلف

توجه به جایگاه زبان مادری یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان آموزشی مصباح است. کودکان سواد خواندن را از راه مجموعه ای از فعالیت ها و تجربه ها می آموزند؛ بنابراین هرچه تنوع محرک های محیطی در مدرسه برای افزایش مهارت خواندن بیشتر فراهم باشد، کودکان توانمندی بیشتری در سواد خواندن خواهند داشت. این طرح (PERLZ) به تقویت پنج سطح درك مطلب دانش آموز، یعنی تمركز، استنباط، استنتاج، تفسیر و ارزیابی كمك می‌كند. هر دانش آموز از پایه ی اول تا ششم مجموعه کتاب هایی که مدرسه در هر ماه در اختیارش قرار میدهد را میخواند و بعد از تکمیل کاربرگ های مربوط به متن کتاب، کارنامه ی توصیفی از عملکرد خود را در سطوح مختلف درک مطلب دریافت میکند. این طرح که با همکاری موسسه ی «مرآت» انجام میشود، برگرفته از آزمون جهانی مهارت خواندن «پرلز» است.

کارگاه چوب

هدف: افزایش اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت، افزایش مهارت کار با دست، تمرین کار گروهی

کودکان از شنیدن صدای مکرر و یکنواخت خوششان می آید؛ مخصوصاً اگر عامل ایجاد کننده ی صدا خودشان باشند. آنها در کارگاه چوب مهارتهای اولیه ساخت و کار با ابزار را یاد میگیرند و با چند نوع چوب و ویژگیشان آشنا میشوند. به دست گرفتن چکش و ابزارهای دیگر در این کارگاه مهارت استفاده از دست را بالا میبرد. دانش آموزان با كار كردن با ابزارهای كارگاهی و تسلط در استفاده از آنها، اعتماد به نفس خود را تقویت می‌كنند و با ساخت دست سازها، به تمرین خلاقیت میپردازند.

محتوای فوق برنامه پرورشی

موسیقی

هدف: افزایش خلاقیت بالا بردن قدرت تفکر خلاق، پرورش حس شنوایی

تجربه ی آموزش موسیقی، آواز خواندن، نواختن و گوش دادن به آن در پیشرفت یادگیری کودکان مؤثر است. یادگیری موسیقی باعث بهبود و تقویت عملکرد حافظه میشود. کودکانی که موسیقی می آموزند، یاد میگیرند بعد از هر تالش، سخت کوشی و قانونمندی یک موفقیت بزرگ وجود دارد. نواختن یک ساز میتواند تفکر خلاق و مهارتهای پایه ای کودکان را ارتقا دهد. موسیقی به کودکان کمک میکند شنونده ی بهتری باشند و پشتکار آنها را در انجام دادن و به سرانجام رساندن کارها افزایش میدهد. آموزش موسیقی (بلز) با هدف تقویت قدرت شنیداری دانش آموزان که از اهداف درس هنر به حساب می آید، در برنامه ی هفتگی آنها در نظر گرفته شده است.

نمایش خلاق

هدف: افزایش خلاقیت، افزایش مهارتهای فردی تقویت کار گروهی، هماهنگی عصب و عضله

خلاقیت یعنی رفتن یک راه نرفته، آفریدن و خلق کردن از هیچ. نمایش خلاق یکی از راه های پرورش خلاقیت در کودک است که مدرسه ی مصباح آن را در برنامه ی آموزشی خود قرار داده است. در نمایش خلاق کودکان با خلق داستانها و صحنه های از قبل پیش بینی نشده، تفكرات درونیشان را به نمایش میگذارند. نمایش خلاق میتواند یک بازی گروهی بر پایه ی تخیلات یا اجرای داستان باشد. در نمایش خلاق خیال پردازی و خلاقانه فکر کردن در کودکان تقویت میشود. کودکان در این کلاس انجام کار گروهی را می آموزند و به دلیل پیروی کردن از آموزگار کالس، مهارت گوش دادن را یاد می گیرند.

نقاشی و طراحی

هدف: آموزش مهارتهای فردی افزایش قوه ی تخیل و خلاقیت

آموزش نقاشی به کودکان یکی از راه های شکوفایی مهارت های فردی کودکان است که میتواند در برقراری ارتباط با دنیای اطرافشان نقش مهمی ایفا کند. هنگام نقاشی کشیدن سه بخش مهم بدن کودک یعنی دست، چشم و مغز فعالیت دارد. فعالیت همزمان این سه بخش اصلی بدن کودک باعث تمرین هماهنگی و افزایش سرعت عمل بین این اعضا میشود. نقاشی کشیدن راهی برای بروز احساسات مختلف در کودکان است. آنها می آموزند که میتوانند اشیایی را که با چشم میبینند، با خلاقیت خود و به هر شکلی که دوست دارند، به تصویر بکشند؛ همچنین آموزش نقاشی در پیشرفت فعالیت های ذهنی و جسمی کمک بسیار زیادی به کودکان میکند.

شطرنج

هدف: افزایش مهارت های فردی قدرت پذیرش اشتباه، مسئولیت پذیری

اگر میخواهید فرزندتان مسئولیت پذیر بشود و قدرت پذیرش اشتباهاتش را داشته باشد، بهتر است او را با شطرنج آشنا کنید. این ورزش به کودک یاد میدهد مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد، ناامید نشود و بداند با ایده های نو و تفکر منطقی میتواند اشتباهش را جبران کند. شطرنج به کودکان کمک می کند یک الگوی فکری در خود ایجاد، و از آن درست استفاده کنند. آنها یاد میگیرند همه ی ایده هایی که به ذهنشان میرسد، درست نیستند و گاهی لازم است از دیگران الگو بگیرند و مسیر فکریشان را تغییر دهند. این بازی به کودک یاد می دهد برای حل هر مسئله ای راه های متفاوتی وجود دارد و برای پیروز شدن ابتکار و انعطافپ ذیری حرف اول را میزند.