یکی از مشخصه های آموزش و پرورش نوین و پیشرو، توجه ویژه به فعالیت های تکمیلی است که دانش آموزان انجام آن را از کلاس درس شروع کرده و در بیرون از مدرسه به پایان می برند. مصداق آشکار اینگونه فعالیت ها، اردوها هستند که با مشارکت و همکاری معلمان، دانش آموزان و اولیاء آنان انجام میگیرد و منجر به شکفتن توانمندی ها ، یادگیری عمیقتر، تمرین آموزه ها، افزایش مسئولیت پذیری، بهبود روحیه ی مشارکت تیمی و همکاری گروهی، تمرین همزیستی مسالمت آمیز و آشنایی بیشتر با فرهنگهای بومی، منطقهای، ملی و جهانی می شود. آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی تعلیم و تربیت دانشآموزان، اردو را به عنوان یک ابزار کارآمد که در تحقق بخش اعظمی از نیازهای اجتماعی، عاطفی و جسمی دانش آموزان نقش دارد، در نظر گرفته است. اردو به عنوان یک فعالیت جمعی و بیرون از محیط مدرسه و خانواده دارای کارکردهای قابل توجهی است که توجه به این کارکرد ها اهمیت پرداختن به اردوی دانش آموزی را دو چندان می کند. از جمله تمرین زندگی مستقل از دیگر اعضای خانواده، تجربه عملی همکاری و تعاون با دیگران و لذت با هم بودن و با هم کارکردن و در جمع به فعالیت پرداختن به طور ملموس و گویا، افزایش توانایی در درک همنوع و روابط متقابل، ایجاد و تقویت روحیه اجتماعی شدن.
هدف از برگزاری اردوهای دانش آموزی ، تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده ی آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی ، است . مانند افزایش حس مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان ؛ شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان ؛ غنی سازی برنامه های درسی و اوقات فراغت دانش آموزان.
این گونه اردوهای مدرسه فرصتی عالی برای توسعه ی طیف وسیعی از مهارت های اجتماعی است. بیشتر فعالیت ها در اردوهای برون استانی بهصورت گروهی و تیمی میباشد، که برای تقویت روابط دوستانه و همچنین گسترش روابط دوستانه جدید با دانش آموزانی که کمتر میتوانند ارتباط برقرار کنند، بسیار مفید و موثر میباشد. در واقع این فعالیت های گروهی نه تنها باعث برقراری ارتباط صحیح و کاربردی بین دانش آموزان میشود، بلکه رابطه ی دانش آموزان و کادر آموزشی و اجرایی مدرسه را نیز استحکام میبخشد. دانش آموزان در این اردوها این فرصت را دارند تا پذیرش، مراقبت و درک را یاد بگیرند.
در این تجربه، برای اکثریت دانشآموزان، اولین بار است که روز خود را دور از خانواده در فضایی خارج از خانه و مدرسه سپری می کنند و یک فرصت عالی برای آنها است تا با یادگیری چگونگی مراقبت از خود و مسئولیت انجام کارهای شخصی خودشان رشد کنند. آنها یاد میگیرند تا دور از خانواده به خودشان وتواناییهایشان اعتماد کنند.