رشد کودک،با مدیریت هیجان

مهارت مدریت هیجان یا مدیریت احساسات، یکی از انواع مهارت های مهم و اساسی است که در سلامت روانی، کیفیت زندگی و عزت نفس نقشی اساسی دارد. مدیریت هیجان به معنای افزایش شناخت و آگاهی، توانایی تجزیه و تحلیل، کنترل و ابراز مناسب و به موقع هیجانات است. مدیریت هیجان به درک آنچه در درون هر فرد گذشته و شیوه بروز بیرونی آن گفته می شود.
درک و مدیریت احساسات برای رشد کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌طور کلی مهارت کنترل هیجان در کودکان باعث می‌شود آن‌ها بتوانند دوست پیدا کنند، یاد بگیرند و مستقل شوند که این توانایی در طول زمان رشد می‌کند.
در زندگی هیجانات مختلفی در انسان ها شکل می گیرد، که هر کدام واکنش فیزیولوژی و روانی خاصی را برانگیخته می کند. مدیریت هیجان به افراد کمک خواهد کرد تا ضمن ابراز صحیح هیجاناتشان، از آسیب های مربوط به سرکوب یا ابراز نادرست هیجاناتشان جلوگیری کنند در واقع می توان گفت به مجموعه‌ ای از مهارت‌ ها، تکنیک ها و روش‌هایی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا هیجانات مختلف خود را شناسایی، تحلیل، و کنترل کنند. مهارت مدیریت هیجان به افراد کمک می‌کند تا با چالش های زندگی به شکلی مناسب مقابله کرده و هیجانات متعددی که در زندگی تجربه می کنند را به شکلی مدیریت کنند که باعث افزایش کیفیت زندگی، بهبود روابط اجتماعی و تقویت عملکرد کلی در زندگی شان شود. افرادی که توانایی مدیریت هیجان پایینی دارند، در اغلب اوقات نمی توانند آن طور که باید ابراز وجود کرده و احساساتشان را بیان کنند، در نتیجه درروابط بین فردی و اجتماعی دچار مشکلات زیادی خواهند شد. مدیریت یا کنترل هیجان، به افراد کمک می کند تا ضمن شناخت انواع هیجانات، از تسلط هیجانات منفی کم و هیجانات مثبت را افزایش دهند.

اهمیت مهارت مدیریت هیجان

افراد با مهارت مدیریت هیجان بالا، درک خوبی از نیاز ها و خواسته های خود داشته و آن ها را سرکوب نمی کنند. زمانی که مدیریت هیجان ضعیف باشد، احتمال پرخاشگری، عصبانیت، زود رنجی، از کوره در رفتن، ناراحتی شدید و به طور کلی افت عملکرد به وجود خواهد آمد و در مقابل، کنترل هیجان بالا، نشانه ای از سلامت روانی بالا بوده و موجب رفتار پخته و بالغانه تری می شود. مدیریت هیجان به خصوص در شرایط بحرانی، از اهمیتی دو چندان برخوردار میشود، چرا که دقیقا زمانی که افراد احساس از دست دادن کنترل به روی هیجاناتشان را دارند، میزان توانمندی آن ها در مدیریت هیجان و تنظیم هیجانی کمک خواهد کرد تا از شرایط دشوار گذر کنند.
از این رو، دبستان مصباح با توجه به اهمیت درک این مسئله توسط والدین، کارگاه مدیریت هیجان را در تاریخ ۱۶ مهرماه با تدریس سرکار خانم دکتر قدرتی برای اولیای پایه ی چهارم دبستان برگزار کرد تا خانواده ها با شناخت علائم مشکلات عاطفی، نشانه های اختلالات رفتاری و عاطفی و فعالیت و راهکارهای مربوط به مدیریت و رشد هیجانی آشنا شوند و در مسیر تربیت هر چه بهتر دانش آموزان گامی موثر برداشته شود.