تجربه ای شیرین برای دانش آموزان و مربیان

اردو یکی از فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس است که بر اساس سن دانش‌آموزان و امکانات مدرسه، با اهداف مشخص تربیتی، آموزشی و تفریحی اجرا می‌شود. تربیت گروهی و آموزش بر اساس تجربه، در روانشناسی یک شیوه بسیار موثر محسوب می‌شود. تاثير اردو بر دانش آموزان نیز می‌تواند به صورت غیرمستقیم و به دلیل ذات اردو باشد که یک فعالیت اجتماعی و گروهی است.محیط مدرسه و خانه به دلیل محدودیت‌های آموزشی یا حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، برای شناخت کافی از توانایی‌ها و علایق بچه‌ها کافی نیست. اردوی دانش آموزی می‌تواند این خلأ را به خوبی پر کند و آزادی عملی بیشتری برای دانش آموزان را در قالب قوانین و ضرورت‌های برگزاری اردوها ایجاد کند. دبستان مصباح نیز در پایگاه تابستانی خود، اردوهای متنوعی را برای دانش آموزان برگزار نمود تا علاوه بر تقویت روحیه ی نشاط، به تقویت مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان نیز کمک شایانی کند.

اهمیت برگزاری اردو

افزایش حس مسئولیت‌پذیری و تمرین آن حین یک اردوی مفرح، از مهم ترین اهداف تربیتی اردوی دانش آموزی است. با نظارت و همراهی صحیح مربیان در این فعالیت باید شاهد تمرین مشارکت، هم‌گرایی، انجام کار در قالب تیم و گروه‌های دوستی، رعایت حقوق دیگران، فرهنگ کمک کردن و تقویت مهارت‌های اجتماعی دیگر باشیم. بچه‌ها در اردو باید خودشان کارهایشان را انجام بدهند و از طرفی بتوانند احساسات منفی ناشی از دوری خانواده را تاب بیاورند. اغلب دانش‌آموزان در اردوها اغلب کارهایی را انجام می‌دهند که شاید در حضور و حمایت خانواده فرصت آن را پیدا نکنند. دانش آموزان در عدم حضور خانواده و کنار همسالان معمولا ماجراجویانه و فعالانه‌تر عمل می‌کنند و تمایل بیشتری به یادگیری چیزهای جدید دارند.

اردوی مدرسه بهترین و عالی ترین موقعیت را برای پرورش استعداد، مهارت ها و علاقه مندی های دانش آموزان فراهم می کند. همچنین باعث گسترش روابط دوستانه بین دانش آموزان می شود.  مجموع این موقعیت‌ها توانمندی‌های فردی، اعتماد به نفس و آداب اجتماعی دانش‌آموزان را بالا می‌برد. شناخت کودکان و نوجوانان از مشکلات، سختی‌ها، موقعیت‌های جغرافیایی و آشنایی با طبیعت در طول اردو بهبود پیدا می‌کند. اردوی مدرسه فرصتی عالی برای توسعه ی طیف وسیعی از مهارت های اجتماعی است. بیشتر فعالیت ها در اردوهای مدارس بصورت گروهی و تیمی میباشد، که برای تقویت روابط دوستانه و همچنین گسترش روابط دوستانه جدید با دانش آموزانی که کمتر میتوانند ارتباط برقرار کنند، بسیار مفید و موثر میباشد. در واقع این فعالیت های گروهی نه تنها باعث برقراری ارتباط صحیح و کاربردی بین دانش آموزان می شود، بلکه رابطه ی دانش آموزان و معلمان را نیز استحکام می بخشد. دانش آموزان در اردوی مدارس این فرصت را دارند تا پذیرش، مراقبت و درک را یاد بگیرند.  اردوهای مدارس فرصت مناسبی برای توسعه مهارت های اجتماعی دانش آموزان است. اردوهای مدارس باعث می شود تا مهارت های فردی دانش آموزان هم توسعه پیدا کند. دانش آموز در اردو در فضایی به دور از خانواده مجبور می شود تا مسئولیت های خود را قبول کند و کارهای شخصیش را به تنهایی انجام دهد. این موضوع بعلاوه یادگیری مهارت های جدید می تواند در شکل گیری شخصیت مستقل دانش آموز بسیار موثر باشد.

اهداف اردو

اهداف مختلفی برای برگزاری اردوها وجود دارد. یکی از این اهداف اردوهای علمی آموزشی است که در آن مکان های آموزشی همچون موزه ها جهت بازدید دانش آموزان انتخاب می شود. از این رو بازدید از کاخ موزه ی سعدآباد برای دانش آموزان برنامه ریزی گردید تا دانش آموزان در فضایی جدید و محیطی غیر رسمی با موضوعات مختلف آشنا شوند. از دیگر اردوهای برگزار شده می توان اردوی ورزشی بازی- موسیقی با حضور مادران را نام برد. این اردو با هدف بهبود مهارت های حرکتی ظریف و درشت، بهبود دقت و حافظه شنیداری، بهبود تمرکز و یادگیری و بهبود اعتماد به نفسو مهارت های ارتباطی برگزار شد.

اردوهای تفریحی شهربازی، سینما و پارک هم یک فرصت بسیار خوب برای بازی و سرگرمی و ثبت اوقاتی خوش برای دانش آموزان ایجاد کرد.