فرصتی برای افزایش مهارت های فردی دانش آموزان

برای این که دانش آموزان خلاق با مهارت‌های علمی و اجتماعی بالا داشته باشیم، باید در کنار کلاس‌های درس، از فعالیت‌ها و کلاس‌های فوق برنامه متناسب با استعدادهای دانش آموزان استفاده شود. فعالیت ها و کلاس های فوق برنامه تاثیر مثبت و بیشتری از فعالیت های کلاسی بر روی رشد و پیشرفت دانش آموزان دارند. کلاس های فوق برنامه تاثیر مثبت و خوبی بر روی یادگیری دانش آموزان و فراگیران دارند و به شکوفایی استعداد دانش آموزان، رشد و تربیت آن ها و شرکت در برنامه ها و مهارت های عملی کمک فراوانی می کنند. فعالیت های فوق برنامه در فضای آموزشی آزاد و راحت تر انجام می شوند و دانش آموزان فرصت بیشتری برای تعامل اجتماعی دارند. همچنین این فعالیت ها باعث می شوند تا دانش آموزان دید و نگرش بهتری به مدرسه داشته باشند. باعث تقویت انگیزه و تلاش در دانش آموزان و فراگیران می شود. فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی، هنری و دیگر رشته‌ها در یادگیری دانش آموزان و افزایش مهارت‌های اجتماعی و عملی آن‌ها تاثیر زیادی دارند. از این رو دبستان مصباح، کلاس های متنوعی را در پایگاه تابستانی برای دانش آموزان برنامه ریزی نمود تا در جهت اعتلای توانمندی های ایشان گام موثری بردارد.

ویژگی های کلاس های فوق برنامه

بر اساس نیازسنجی صورت گرفته و تعیین اهداف مورد نظر دبستان، فعالیت‌ها و کلاس‌ها بر محور روش‌های نوین تدریس و بر مبنای رعایت اصل فرایند محوری بوده و متناسب با توانمندی و استعداد دانش آموزان و با هدف مشارکت دانش آموزان و افزایش میزان اشتیاق و رغبت در آن‌ها انتخاب گردید. این کلاس ها با ایجاد فضایی متنوع و انعطاف پذیر اوقات خوشایندی را برای دانش آموزان ایجاد کردند. سطح فعالیت های برگزار شده متوسط بوده و با سن عاطفی، رشدی و اجتماعی دانش آموزان تناسب داشت. دانش آموزان فرصت تمرین و تجربه کردن را به دست آوردند و توانستند از آموخته های خود به صورت عملی بهره گیرند.  این فعالیت‌های فوق برنامه اجازه داد تا خلاقیت دانش آموزان و مهارت های دست ورزی رشد کند و در کارهای گروهی و تیمی شرکت کنند.

عناوین کلاس های برگزار شده

با توجه به اهمیت دست ورزی برای کودکان در جهت تقویت حس کنجکاوی و حس جست و جوگری و نیز تقویت مهارت‌های اجتماعی، سرعت انتقال و روابط عمومی آن ها که منجر  به رشد کیفیت زندگی اجتماعی و تعاملات و روابطشان می گردد، کلاس هایی از قبیل موزائیک آرت، سفالینه، هوافضا، شناورها، هنر و معمارباشی برگزار گردید. دانش آموزانی که هنوز به‌راحتی نمی‌توانند به بیان احساسات و افکار خود بپردازند در فضایی که این فعالیت‌ها ایجاد می‌کنند، می‌توانند به آسانی هیجاناتشان را تخلیه کنند. علاوه بر این تمرکز آن‌ها بیشتر می‌شود و مهارت یادگیری هم در آن‌ها بهبود می‌یابد. یکی دیگر از مهم‌ترین تأثیراتی که فعالیت‌های دست ورزی بر روی کودکان می‌گذارد این است که آن‌ها بر روی حرکات بدنی‌شان تسلط و کنترل پیدا می‌کنند و تمامی حواسشان به طور کامل درگیر فعالیتشان می‌شود و می‌توانند بین مغز و اندام‌های حرکتی خود و چشم‌ها هماهنگی ایجاد کنند. توانایی کودکان در استفاده درست و مناسب از اشیا مختلف، به کار بردن ابزارهای مختلف مانند قیچی، انجام کارهای شخصی مانند گرفتن قاشق و چنگال هنگام غذا خوردن، کشیدن خطوط صاف و منحنی هنگام نقاشی و… همگی انواع مهارت‌های دست ورزی به شمار می‌روند. مهم‌ترین عضو در بهبود این مهارت، انگشت‌هاست. در نتیجه تمرین کردن با انگشت‌ها برای هماهنگی هرچه بیشتر مغز و دست برای کودک لازم است و به او در انجام کارهایی دقیق مانند نوشتن، بریدن و تا کردن، نقاشی و… کمک می‌کند.

این فعالیت ها در قالب کار گروهی صورت پذیرفت. کار گروهی یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که به کودکان کمک می‌کند تا با دیگران همکاری کنند، به نظرات مختلف احترام بگذارند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند همچنین موجب رشد شناختی و اجتماعی در کودکان می شود. کنار آمدن و تعامل با دیگران عنصر اصلی بسیاری از امور زندگی است. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه داده یا چیزی را به دیگران انتقال دهند یا از آن ها بگیرند، چگونه چیزی را با دیگران به اشتراک بگذارند، به نوبت بایستند و با قدرت فعالیت را انجام دهند. یادگیری و انجام کار در قالب یک تیم به کودک کمک می‌کند تا انواع مهارت‌های مورد نیاز را در خود تقویت کند. کار در گروه، محافظتی در برابر نفوذ ناراحتی و استرس در کودکان است همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها می‌شود.