در روز ۱۳ آبان مصادف با روز دانشآموز، دانش آموزان دبستان مصباح یک روز بدون کیف را سپری کرده و به جای مطالعه کتب درسی، به فعالیت های مهارتی دیگر پرداختند و خاطرهای بهیادماندنی همراه با دوستان و معلمان برای آن ها به جای ماند.
در روز بدون کیف آموزش تعطیل نبوده و با توجه به ساحتهای تربیتی، فضای بیشتری برای بازی و یادگیری، پرداختن به مهارتهای مختلف و خلق تجارب جدید برای دانشآموزان فراهم میشود.
در روز بدون کیف و کتاب که در روز دانش آموز برای دانش آموزان برگزار شد، آن ها به انجام فعالیت های فردی و گروهی مشغول شدند.
دانشآموزان از انجام کاردستی و نقاشی تا تماشای انیمیشن را در برنامه خود قرار داده و پس از انجام این اقدامات، در حیاط مدرسه به انجام بازیهای گروهی و ورزشی پرداختند.
مهمترین رویکرد در اجرای روز بدون کیف و کتاب ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک برای دانشآموزان است.
در حقیقت رویکرد کارگروهی و فعالیت تیمی مد نظر است تا دانشآموزان در مدرسه از بودن در کنار هم لذت ببرند، مهارت ابراز هیجان را فرابگیرند و بتوانند در هیجان خود را بروز دهند.
با توجه به این که در دوره ابتدایی، بازی برای دانشآموز زندگی است؛ بنابراین نیاز است آموزش همراه با بازی باشد تا اهداف آموزشی بهتر تحقق پیدا کنند.
در روز بدون کیف، زنگ های آموزشی هدفمند طراحی شد و تمرکز بر برنامه های فعالیت محور بود که ساحت های مختلف تربیتی را در بر داشت. از جمله :
_ صرف صبحانه ی سالم و فعالیت های ورزشی در راستای ساحت تربیت بدنی
_ انجام آزمایش های علمی و حضور در آزمایشگاه دبستان و نیز بهره گیری از ابزارهای فناورانه و خلاق جهت تدریس مباجث درسی برای تقویت ساحت تربیت علمی
_ تماشای انیمیشن با مضمون مهارت های فردی و اجتماعی، هنجارها و ارزش ها، توسعهٔ ی روابط میان فردی به منظور توجه به ساحت تربیت اجتماعی
_ انجام فعالیت های هنری و زیبایی شناختی در کلاس های هنر و موسیقی در راستای توسعه ی ساحت تربیت هنری
در پایان می توان گفت در روز بدون کیف و کتاب، آموزش تعطیل نمیشود و تنها روش آموزش تغییر میکند، دانشآموزان درگیر مهارت میشوند و از طریق آن مهارت، به ساحتهای تربیتی دست مییابند.