آموزش خانواده پایه پنجم (سواد رسانه)

کارگاه آموزش خانواده پایه پنجم


مستعمره های فرهنگی

در پرتو رشد علوم وفن آوری، خلاقیت بشر و همچنین محدودیت‌های زیست محیطی جوامع بشری، بازی‌های رایانه‌ای امروزه گسترش فزاینده یافته اند.به گونه‌ای که در نقاط مختلف جهان و در همه سطوح سنی، افراد با این نوع بازی‌ها آشنا هستند. بازی‌هایی که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و امکان بازی با فرد یا افراد در آنسوی مرزها را فراهم کرده است.بازی‌های رایانه‌ای بدون فعالیت بدنی انجام می‌گیردو منحصراً به برنامه‌ای تدوین شده و فعالیتی ذهنی وابسته هستند.درموقعیت کنونی باطیف گسترده این بازی‌ها و تنوع گروه‌های درگیر، بررسی علمی و دقیق این بازی‌ها ضرورت دارد.

ضرورت تشکیل کارگاه

کودک بسیاری از مهارت‌های فردی و اجتماعی مورد نیاز برای زندگی آینده خود را از طریق همین بازی هایی که به نظر بسیاری بی اهمیت جلوه می‌کند می‌آموزد. اهمیت بازی در آموزش کودکان تا اندازه‌ای است که بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت سفارش می‌کنند، مطالب آموزشی در کلاس های درس از طریق بازی آموزش داده شود و نتایج حاصله گویای موفقیت استفاده از این شیوه است.
برخی نتایج تحقیقات درباره بازی های رایانه‌ای حاکی از آن است که این بازی ها در کنار بازی های سنتی منابع خوبی برای آموزش و یادگیری هستند و استفاده گروهی از بازی های آموزشی تاثیر مثبت در پیشرفت تحصیلی و روابط اجتماعی کودکان دارد. از سوی دیگر این بازی ها می‌تواند به طور غیرمستقیم مهارت هایی را به کودک بیاموزند که باعث موفقیت‌های بزرگ کودکان در زمینه‌های شغلی و تجاری شود.

بازی ها چه می گویند؟

بر اساس تفاوت های فردی، میزان سلامتی، سطح رشد جسمی و حرکتی، بهره هوشی، جنسیت، خلاقیت، فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی بازی به انواع گوناگون تقسیم می‌شود.
شناخت این بازی ها و چالش های ایجاد شده به وسیله آن ها، بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت عدم آگاهی والدین، مدیریت و نظارت بر آن امکان پذیر نبوده و می تواند آسیب های جدی به کودکان وارد نماید.
در همین راستا کارگاه آموزشی_تعاملی ” مستعمره های فرهنگی ” برای اولیای پایه ی پنجم دبستان برگزار گردید.
در این کارگاه که در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۳۰۳ برگزار گردید، جناب آقای کیانی مدرس سواد رسانه ی دبستان، در خصوص ویژگی ها، چالش بازی های آنلاین و ارتباط با رسانه، چالش ها بین بچه ها و والدین و شناخت راهکارها مطالب جامعی را ارائه دادند.