بازدید از موزه
بازدید از موزهها و مکانهای فرهنگی، یکی از روشهای آشنایی با تاریخ و فرهنگ هر جامعهای است و موزهها مکانی عالی برای برانگیختن علاقه به تاریخ، هنر و علم هستند.
موزه ها دنیایی از تخیل و کاوش را به روی کودکان باز می کنند. کودکان می توانند در موزهها تجارب به یاد ماندنی و فراگیری بدست آورند. همچنین موزه ها میتوانند تخیل را تحریک کنند، جهان های ناشناخته را معرفی کنند، به کودکان کمک کنند تا درک گستردهای از گذشته به دست آورند و گفت و گو پیرامون اشیاء مورد علاقه، داستان های خانوادگی و رویدادهای تاریخی صورت پذیرد.
بازدید کودکان از موزه ها، چشمان آنها را به روی ایده ها و دیدگاه های متفاوتی می گشاید و می تواند به توسعه مهارت های تفکر انتقادی و خلاق کمک کند، که برای موفقیت آینده ضروری است. موزهها، فضایی را ایجاد میکنند تا کودکان بتوانند خارج از قالب و روشهای سنتی کلاسهای درس، با تاریخ و گذشته ارتباط برقرار کنند. همچنین در موزهها کودکان در معرض عقاید و مفاهیم تازه قرار گرفته و همین مواجهه، بستری برای خلق ایدههای نو پدید می آورد.
با توجه به اهمیت بازدید از موزه ها برای کودکان، اردوهای علمی آذرماه حوزه ی یک دبستان در محل ” موزه ساعت ” و ” موزه کودکی ” برگزار گردید .
موزه زمان یا خانه حسین خداداد که به نام « موزه ساعت » هم شناخته میشود یک خانه تاریخی و مربوط به دوره قاجار است. در این موزه، دانش آموزان پایه ی دوم مجموعهای از ابزارهای زمانسنجی و گاهشماری را مشاهده نموده و با سیر تکامل انواع ساعتهای مکانیکی متعلق به سدههای هفدهم تا بیستم میلادی آشنا شدند.
موزه کودکی ایرانک، موزه تاریخ فرهنگ کودکی ایران زمین است. در این موزه دانش آموزان پایه ی اول، با زندگی کودکان در طول تاریخ کهن این سرزمین آشنا شدند. با بازیها و اسباببازیها، قصههای عامیانه و داستانهای کهن، ادبیات و تصویرگری کتابهای کودکان.
دانش آموزان با لمس کردن اشیا، گوش سپردن به قصهها، بازسازی عروسکها و بازنمایی تصویرها، دوران کودکی را در گذر زمان با شادی و لذت تجربه کردند. همچنین برنامههای ویژهای همچون نمایش عروسکی، خیمه شب بازی، نمایش سایه، قصهگویی و شاهنامهخوانی را نیز شاهد بودند.